Ako správne držať ceruzku?
Na správny úchop ceruzky je vhodné dbať od ranného veku, kedy dieťa začína prejavovať záujem o kreslenie. Deti postupne zistia, že môžu spojiť palček s ukazováčikom a prostredníkom a vznikne im ideálny nástroj – štipka. A štipka pomáha uchopiť predmety, ako je práve ceruzka, pero alebo pastelka. Preto je dôležité poskytnúť dieťaťu vhodné písacie potreby a tým ho motivovať k ďalším kresbám.
Má vaše dieťa odmietavý postoj ku kresleniu? Odporúčame ponúkať mu činnosti rozvíjajúce jemnú motoriku. "Najjednoduchším spôsobom, ako rozvíjať jemnú motoriku u detí, je zapojiť deti do bežných denných a samoobslužných činností, ako je varenie, pečenie, skladanie bielizne, vešanie bielizne, spravovanie vecí, obliekanie, obúvanie a podobne. Dieťa bude nielen trénovať jemnú motoriku a koordináciu oko-ruka, ale ešte si bude pripadať ako dôležitý člen rodiny.", vraví skúsená grafomotorička Kateřina Tesárková.
Čo ovplyvňuje správny úchop ceruzky?
Správny úchop ceruzky je veľmi dôležitý. Ovplyvňuje kvalitu, čitateľnosť, rýchlosť a úhľadnosť písma. Navyše má významný vplyv na koncentráciu, uvoľnenie jazyka a reči (pohyb jazyka pri kreslení), ale tiež uvoľnenie celého tela, najmä procesov, ako napr. pozornosť a myslenie. Preto ho ako rodičia nesmieme podceňovať.
Ako má vyzerať správne držanie ceruzky?
Pre správny tzv. štipkový úchop je podstatné uvoľnenie paže, zápästia a ruky. Ceruzka je položená na prostredníku, palec ju pridržuje. Ukazovák je zhora len položený, aby ním bolo možné poťukať. Ceruzka smeruje k papieru šikmo, nie kolmo, pretože leží v priehlbine medzi palcom a ukazovákom. Medzi hrotom ceruzky a prstami by mala byť medzera asi 3 cm.
Dôležité je, aby prsty boli pokrčené a celá ruka bola uvoľnená. Teda manipulujeme s ceruzkou ľahko do rôznych smerov – píšeme plynule, bez bolestí alebo kŕčov, bez únavy ruky. Lakte zvierajú pravý uhol s doskou stola a pohyb vychádza zo zápästia a ramena.
K správnemu sklonu napomáha natočenie zošita spravidla súbežne s predlaktím. Praváci s pravým predlaktím, ľaváci s ľavým. Výnimku tvoria deti so skríženou lateralitou – preferujú opačnú ruku a oko. Tí majú zošit rovno pred sebou. Zošit ľahko pridržuje dlaň ľavej ruky u pravákov, pravej ruky u ľavákov.
Výber správneho písacieho náčinia tiež ovplyvňuje správne držanie ceruzky. Odporúčame využívať trojhranný program: písacie náčinie má trojhranné telo na lepšie uchopenie. Existujú varianty pre pravákov i ľavákov. Rozdiel je iba v tom, že pravák ceruzku ťahá a ľavák ju pred sebou ľahko tlačí. Dĺžka ceruzky by mala presahovať cez koreň palca. Pokiaľ zistíte, že vaše dieťa drží ceruzku nesprávnym spôsobom, upozornite ho a opravte chybné držanie.
Na navodenie správneho štipkového úchopu môžeme deti motivovať rozprávaním. Prostredník je postieľkou pre ceruzku, ukazováčik vankúšikom a palec perinkou, ktorou sa ceruzka prikryje. Keď ležíme v posteli, vankúš a perina sú mäkké, ľahké a nikde nás netlačia.
Tip: Urobte deťom nácvik zábavným, aby nemali pocit, že sú nešikovné. Pokiaľ dieťa stiahne prostredník smerom nahor vedľa ukazováčika a drží písacie náčinie nesprávne, nevravte "zase zle", ale skúste povedať napríklad "ceruzka spadla do postieľky". Pokiaľ tlačí na ukazováčik: "ten vankúš ale tlačí". Čím povzbudivejší budete, tým viac motivujete k ďalšiemu úsiliu naučiť vaše dieťa a možno i vás – ako správne držať písacie náčinie.
Ako spoznať nesprávny úchop?
Ako spoznáte, že vaše dieťa drží ceruzku nesprávne? Pozrite sa na príklady nesprávnych úchopov. Pokiaľ vaše dieťa používa niektorý z nich, je potrebné ho viesť ku správnemu úchopu a ten fixovať. Pokiaľ si dieťa zafixuje nesprávny úchop, náprava trvá omnoho dlhšie. Podľa odborníkov by malo dieťa vedieť správne držať ceruzku pred nástupom do základnej školy!
1. Spastický štipkový úchop s prehnutým ukazovákom
Pokiaľ je ruka spastická (kŕčovitá), nie sú uvoľnené prsty a dlaň ruky. I pri správne vyvodenom štipkovom úchope potom vzniká veľký tlak na písacie náčinie. Prsty sú zovreté, sú v napätí a limitované v pohybe. Tento úchop môže spôsobiť i bolesť zápästia.
2. Štipkový úchop s prstami ohnutými v dlani
Dieťa má pri kreslení správne vyvodenú štipku, ale malíček a prstenník zviera v dlani. Pri dlhšej námahe sa prostredník posúva do dlane a prikláňa sa tam, kde vzniká väčšie napätie. Ruka je kŕčovitá.
Spastický štipkový úchop s prehnutým ukazovákom | Štipkový úchop s prstami ohnutými v dlani |
3. Cigaretový úchop
4. Trojprstý úchop
Prsty vytvárajú veľký tlak na písacie náčinie. Ukazováčik je v zlej polohe a prehýba sa. Prsty majú obmedzený pohyb a pri potrebe dlhšieho a rýchlejšieho písania sa znižuje kvalita a rýchlosť písma. Ruka je v napätí a bolí.
Cigaretový úchop | Trojprstý úchop |
5. Štipkový úchop s palcom v presahu
Prostredník a ukazováčik sú na správnom mieste. Palec by mal byť naproti ukazováčiku, ale je vysunutý cez ceruzku. Pri tomto úchope sa ruka obťažne posúva na podložke. Časom môže znehybnieť zápästie a vzniká pazúrový úchop, ktorý znemožňuje pri písaní pohybovať zápästím.
6. Klarinetový úchop
Brušká štyroch prstov sa opierajú o ceruzku, palec je v opozícii. Pohyb nevychádza z prstov, ako by to bolo pri správnom držaní. Pohyb vychádza zo zápästia a lakťa. Ruka pri tomto zlom úchope nie je väčšinou položená na podložke a ceruzka stojí na špičke, niekedy stojí od tela. Dieťa má problémy udržať tvar písmen, nevojde sa do línie, preťahuje.
Štipkový úchop s palcom v presahu | Klarinetový úchop |
7. Kladivkový úchop
Tento úchop sa objavuje spravidla u detí, ktoré ešte len s uchopovaním písacieho náčinia začínajú. Dieťa drží ceruzku kŕčovito, jeho ruka je väčšinou kolmo k podložke a pohyb vychádza z lakťa a ramena. Je to úchop pre deti fyziologický, dieťa zatiaľ neovláda jemnú motoriku. Postupne s nadobúdajúcimi skúsenosťami sa tento úchop mení a prechádza na úchop prstový.
Zdroj: Stabilo