Batoľa 9 – 12 mesiacov: Profesionálny prieskumník
Z hľadiska hrania a rozvíjania majú deti vo veku 9 – 12 mesiacov tri základné záujmy a potreby:
- Chcem porozumieť, ako to funguje, a overiť si, či to bola náhoda, alebo naopak pravidlo.
- Chcem zistiť, čo dokážem, ako ja ovplyvňujem veci okolo seba (reakcia na moju akciu).
- Chcem spoznať, čo všetko môžem vnímať (zmyslový rozvoj).
1. Ako to funguje? A je to náhoda, alebo nie?
Jedným z cieľov dieťaťa je zistiť, či to, čo sa stalo (napr. odgúľala sa loptička, hryznutie do drevenej kocky a následná bolesť ďasna, ...), bola náhoda či nie. Jeho objav je dvojitý: vlastný objav a následne zistenie, či to, čo sa stalo, sa stalo len raz, alebo to platí stále. Vieme, že malé deti milujú opakovanie. V každom období svojho vývoja ich fascinuje určitý jav, ktorý si chcú skúšať stále a stále dookola. Rovnako tak, až ešte o niečo povyrastú, budú chcieť čítať stále dookola rovnakú rozprávku.
Prečo to tak je? Opakovanie malým deťom prináša pocit istoty. Druhý aspekt je ale to, že opakovanie akcie v hre (pustím guľôčku, včera spadla – spadne aj dnes?) im dáva dôležitú informáciu. Po určitom počte opakovaní dieťa pochopí, že ide o pravidlo a že nabudúce sa na tento jav môže spoľahnúť a pre ďalšie hranie a objavovanie na ňom stavať.
2. Ako ja ovplyvňujem okolie? Čo sa stane, keď...?
Prečo malé dieťa na všetko siaha, strká všetko do pusy, skúša niečo roztrhnúť...? Pretože skúša, ako na jeho akciu bude okolie reagovať. Pre malé dieťa nie je dopredu jasné, ktorý materiál je pevný a odolný a ktorý poddajný. Nie je tiež vopred jasné, ktorý predmet je celistvý a ktorý možno rozložiť. Dieťa je „tabula rasa“ a dopredu nevie, aký predmet, ako zareaguje. Môže to zistiť jedine pokusom. A istotu získa len tak, že svoj pokus zopakuje (viď predchádzajúci bod). Nehnevajte sa teda na neho, že skúša, čo vydrží každý materiál, každý predmet, ktorý je v jeho dosahu. Dieťa na začiatku nevie nič a každým pokusom, každou akciou, sa niečo nové dozvedá.
3. Čo všetko môžem vnímať a cítiť?
Dieťa je „tabula rasa“ aj samo pre seba. Rovnako ako skúša, ako na jeho akciu zareaguje okolie, tak skúša aj to, aké pocity môže zažiť a akými všetkými zmyslami môže vnímať. Strkanie hračiek alebo akýchkoľvek predmetov do pusinky je pre malé dieťa skúmanie zmyslom chuti. Keď hádže rôzne predmety na zem, neskúma len, či skutočne zase spadnú, ale aj to, aký zvuk ich dopad vyvolá. Je preto dôležité dieťaťu vyberať hračky, ktoré mu ponúkajú aj iné zmyslové prežitky než len očné. Pre deti okolo jedného roka je napríklad skvelá drevená vkladačka so zmyslovými kockami. Dieťa v rámci jednej hry skúma nielen to, ktorú kocku dokáže prestrčiť zvoleným otvorom, ale aj to, aký zvuk a kedy kocka vydá.
Pre deti vo veku 9 – 12 mesiacov tiež odporúčame mäkké kocky Clemmy baby. Umožňujú deťom stavanie, hádzanie, prestrkovanie otvormi, aj „ochutnávanie“ – kocky sú z mäkkého a neškodného materiálu, tak sa nemusíte báť. A potom ich môžete aj ľahko osprchovať vo vani, nech sú pripravené na ďalšiu ochutnávačku. Všetky súpravy sú kompatibilné a obohatené o nejaké ďalšie prvky. Čím značne rozširujú možnosti, ktoré sa vášmu dieťaťu s kockami Clemmy ponúkajú.