Alternatívne školy (1/2): Waldorfská a Montessori
Waldorfská škola
Waldorfská pedagogika má za cieľ integrované vzdelávanie a rozvoj ako intelektuálnych schopností, praktických či manuálnych zručností detí, tak aj ich umelecké vlohy. Tento typ výuky existuje pre predškolské deti, pre žiakov 1. a 2. stupňa aj pre stredoškolákov.
Zdroj: https://www.ourkids.netAko sa učí vo waldorfskej škole?
„Hlavné predmety“, medzi ktoré spadá napríklad slovenský jazyk, matematika, prírodoveda atď., sa vyučujú v blokoch, trvajúcich po určitú dobu (epochu). Každá epocha potom trvá približne 3 – 4 týždne, takže sa žiaci po túto dobu môžu plne sústrediť na výuku iba jedného predmetu. Nie sú tak „rušení“ paralelnou výukou ďalších predmetov.
Samotné bloky sú dlhé cca 2 hodiny a zahrňujú privítanie, hudobnú zložku, organizačné činnosti, precvičovanie/opakovanie, rytmicko-pohybové časti, novú látku a zápis podstatných vecí. Presne v tomto poradí každý blok prebieha. Oproti bežnej výuke je tak využitý aj hudobný, rytmický a umelecký potenciál, a to aj u exaktných predmetov.
Aké sú ďalšie typické znaky waldorfskej školy?
- Nepoužívanie učebníc
- Absencia klasického známkovania (deti dostávajú vysvedčenie, ale iba so slovným hodnotením)
- Skorá výuka cudzích jazykov
- Pomalšia výuka čítania a písania
- Dôraz na umelecké predmety
- Dôraz na pracovné a remeselné činnosti
- Špecifické vyučovacie predmety
- Témy pre jednotlivé ročníky
- Vzťah učiteľ, žiak a trieda
- Dôraz na slávenie sviatkov
- Výuka prežitkom, memorovanie rytmom
Montessori škola
Pri tejto alternatívnej metóde výuky je rovnako kladený veľký dôraz na osobnosť dieťaťa a jeho tvorivosť. Princípom tejto výuky je na prvom mieste rešpektovať osobnosť dieťaťa a učiteľa vnímať ako rovnocenného partnera (nie autoritu) a sprievodcu. Výuka podľa princípov talianskej pedagogičky Marie Montessori je oproti waldorfskej škole možná iba pre materské a základné školy. Možnosť vzdelávať sa pomocou montessori metód na strednej škole nie je možné.
Ako to vyzerá v montessori triede?
V montessori triede je priestor usporiadaný do kútov. Nenachádza sa tu teda ani lavica ani katedra, teda nič, čo by vytváralo optickú bariéru medzi učiteľom a dieťaťom. Pri výuke vždy deti aj učitelia využívajú tzv. montessori pomôcky, čo sú typické hračky a predmety, ktoré podporujú tvorivosť dieťaťa a získavanie nových znalostí a zručností.
Čo je ďalej typické pre montessori školu?
- Nenapomínanie, absencia trestov
- Primerané užitie uznania, snaha o nevybudovanie závislosti dieťaťa na pochvalách
- Princíp tzv. delenej zodpovednosti (dieťaťu je poskytovaná sloboda iba v tých prípadoch, kedy je schopné s ňou adekvátne naložiť)
- Možnosť voľby učebných materiálov a pracovného miesta
- Chápanie chýb ako nutnosti hlbšieho precvičenia učiva
- „Pripravené prostredie“ v montessori triede berúce do úvahy vývoj žiakov a ich schopnosti
Ak chcete svoje dieťa pripraviť na vstup do školy so vzdelávacím programom montessori, vyberajte hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa. Naša ponuka hier a hračiek typu montessori je pestrá. Konkrétnymi tipmi sa inšpirujte v našom článku Hračky typu Montessori – ako ich vybrať? alebo Montessori pomôcky a hračky pre každý vek.