Alternatívne školy (2/2): Daltonská škola a Jenský plán
Daltonská škola
V daltonskom pláne žiaci spisujú dohodu s učiteľmi o harmonograme práce na dané obdobie. Potom pracujú samostatne alebo v skupinách. Učivo stanovené na jeden rok môžu študenti zvládnuť pokojne za kratší časový úsek alebo aj za dlhší. Žiak rozhoduje sám o svojom pracovnom tempe. Podľa daltonskej terminológie je tzv. "zodpovedne slobodný".
Čo je to daltonská úloha a daltonský blok?
Daltonská úloha je projekt, ktorý musí byť dokončený do určitého termínu. V škôlke deti spracovávajú niekoľko tematických pracovných listov za týždeň. Staršie deti potom pracujú s encyklopédiami, počítačovými programami a ďalšími zdrojmi, z ktorých žiaci spracovávajú informácie.
Daltonský blok je niečo ako vyučovacia hodina, počas ktorej deti pracujú na úlohách. Tento blok trvá dve vyučovacie hodiny, a okrem práce na úlohách slúži tiež na precvičovanie učiva a na referáty. Daltonské úlohy sa skladajú z povinných a voliteľných činností.
Typické znaky daltonského plánu:
- Pri zadaní úlohy prechádza so žiakom celú úlohu učiteľ
- Žiak si s pomocou učiteľa pripraví rozvrh práce
- Vďaka rozvrhu sa žiaci dozvedia aj termín a formu skúšania z prebraného učiva
- Kreatívna práca vlastným tempom
- Mizne pasivita dieťaťa
- Priestor pre odpočinok aj prácu navyše
- Uvoľnenie atmosféry celej hodiny
Jenská škola
Jenská škola je skôr spoločenstvo s rodinnou atmosférou. Vytvára prirodzené a podnetné prostredie pre slobodný rozvoj.
Rovnako ako daltonský plán, si školy a jednotliví pedagógovia môžu jenský plán prispôsobiť svojmu štýlu výuky po svojom. Triedy sú heterogénne, čo znamená, že v jednej triede sú rôzne staré deti spoločne. Tento systém tak podporuje prácu v skupinách, kde si rôzne starí žiaci s rôznymi vedomosťami a znalosťami navzájom pomáhajú. Študenti sa špecializujú prostredníctvom voliteľných predmetov.
Jenský plán kombinuje štyri formy vzdelávania: rozhovor, prácu, hru a slávnosť. Po príchode do školy je deň vždy začatý rozhovorom prebiehajúcim v kruhu. Žiaci tak môžu počúvať aj sa podeliť o svoje pocity. Zároveň sa žiaci dozvedia, aký je plán daného týždňa. Rozhovor potom prechádza do práce v menších skupinách. Voľný čas vrátane prestávok vypĺňa hra. Týždenný plán potom ukončuje slávnosť a zároveň zahajuje nový týždenný plán.
Jenské triedy nevyzerajú ako klasické triedy, ale skôr ako detské izby. Sú prispôsobené činnostiam menších skupín a voľnému pohybu v priestore.