Logopédia INAK: 6. diel Zábavná hra drevené magnety Magnetic's Magnimo
O tom, že LOGOPÉDIA môže byť zábavná, sa môžete presvedčiť v našom logopedickom seriáli Logopédia INAK. Seriálom vás sprevádza klinická logopedička a mama Zuzana, ktorá využíva pri svojej práci pútavé a vtipné pomôcky.
Prečo práve drevené MAGNETY Magnetic´s Magnimo?
Pretože magnety a deti sa vzájomne priťahujú! Overené malými neposedníkmi. Magnety Magnimo majú u mňa v ambulancii ako na dlani – na magnetickej stene. Sú pre mňa skvelým pomocníkom na nadväzovanie kontaktu s tými najmenšími a na "rozžeravenie mozgov" s tými väčšími. Rozvíjame myslenie, pozornosť, pamäť, slovnú zásobu, poetické predstavy, farby, vizuomotoriku, orientáciu v priestore.
Prvé zvuky – zvukomalebné slová, citoslovce
Pri rozvoji reči sa s deťmi hráme s prvými zvukmi. Sú to práve zvukomalebné slová napodobňujúce prirodzené zvuky, ktoré nás obklopujú. Sú neohybné, to znamená, že majú iba jeden tvar, sú krátke a deti si ich ľahko zapamätajú, sú melodické a ľahko sa vyslovujú. Pre vývoj reči majú tieto zvuky zásadný význam. V spojení s gestami zároveň rozvíjame i motoriku. Skrz pohyb totiž rozvíjame reč a deti to baví.
Magnetic´s Magnimo ponúka obrovské množstvo aktivít
Drevené MAGNETY Magnetic´s Magnimo ponúkajú mnoho zábavy. Vo vnútri škatuľky nájdete obrázky páva, žirafy, krokodíla, chobotnice, hrocha, zebry, sovy a mnoho ďalších. S magnetmi sa deti naučia množstvo vecí. Okrem skladania môžu pomenovávať zobrazené zvieratá, vytvárať príbeh, pripínať ich doma na tabuľu, chladničku, alebo napr. na radiátor. Vo svojej ambulancii využívam drevené magnety na aktivity, ktoré rozvíjajú batoľatá i predškolákov:
- podľa veľkosti,
- váhy,
- počtu nôh,
- miesta, kde žijú,
- spôsobu pohybu (chodia, plazia sa, plávajú, lietajú),
- farby,
- stravy, ktorou sa živia,
- počtu slabík,
- počiatočnej/konečnej/zadanej hlásky.
Drevené magnety môžeme tiež využiť na hry, ktoré podporujú i rozvoj pamäti, ako napr.:
- ZOSTAVUJEME RAD – dieťa vidí obrázky: vytvoríme rad zvierat z magnetov. Umiestnime ich pred dieťa a pomenujeme ich. Necháme mu chvíľu na zapamätanie. Potom obrázky otočíme (zamiešame) a dieťa musí zostaviť rad, ktorý videlo. Schováme obrázky (dieťa si zavrie oči, otočí sa) a my sa pýtame – ktoré zviera bolo prvé/posledné/pred/za/medzi.
- ZOSTAVUJEME RAD – dieťa obrázky nevidí (iba od nás počuje rad ich názvov): jeho úlohou je si rad počutých slov presne zapamätať. Dieťa následne dostane k dispozícii magnety, z ktorých má vybrať zvieratá, ktoré počulo/zviera, ktoré bolo povedané ako prvé/posledné/dvakrát. Ďalšou úlohou môže byť zostavenie/opravenie radu zvierat, ktorý si dieťa malo zapamätať sluchom.
- ROZMIESTŇUJEME MAGNETY V PRIESTORE: drevené magnety rozmiestnime a kladieme dieťaťu otázky, kde sa zviera nachádza. Táto zábavná hra pomáha deťom pochopiť a správne používať predložky – pred, za, nad, pod, vedľa, medzi, vpravo, vľavo, vpravo, hore, vľavo, dole a medzi.
Je len na vás, ako sa s nimi vyhráte.
Zdroj: Mgr. Zuzana Blažková, klinická logopedička, autorka facebookových blogov Logopédia INAK a Mama logopedička www.logopediejinak.com