Montessori pre vek 1,5 – 3 roky: Zapojenie do praktického života a zdvorilostné lekcie
Montessori 1,5 – 3 roky
V tomto veku deti často vstupujú do nejakej komunity ostatných detí. V koncepte Montessori najprv do dielní s rodičmi a s blížiacim sa 3. rokom aj samostatne do škôlky. Doma sa potom väčšinou odohráva „praktický život“, kedy sa chce dieťa zapájať do činností, ktoré vidí u rodičov, ale stále to zatiaľ nedokáže v takom rozsahu. Platí teda aj naďalej, že je potrebné dieťaťu pripraviť sebaobslužnú domácnosť tak, aby to čo najlepšie zvládlo samo. Ako na to? Prejdite byt a doplňte rôzne zákutia a stanovištia o veci, ktoré dieťaťu pomôžu k samostatnosti. Umožnite dieťaťu zapojiť sa do prípravy jedla, samostatne si naliať pitie, vyhodiť/triediť odpadky aj špinavú bielizeň, starať sa o rastliny, poprípade o domácich maznáčikov, vybrať si oblečenie aj topánky atď.
V každej domácnosti sú bežné činnosti trošku odlišné, preto sa vždy zamyslite, ako práve v tej vašej pravidelnej aktivite môžete zapojiť aj svojho malého potomka tak, aby to čo najlepšie zvládol samostatne.
Nezabudnite, že všetky aktivity pripravené pre dieťa musia obsahovať sprvu vždy 1 a postupne max. 5 vecí, ktoré môžu urobiť samy. Napríklad starostlivosť o 1 kvetinu, olúpať 1 vajíčko, vybrať si z 2 tričiek, upratať 5 kociek.
Stále platí „menej je niekedy viac“ a to sa snažte dodržiavať vždy a všade. Hneď ako je niečoho na upratovanie či triedenie veľa, mozog dieťaťa to vyhodnotí tak, že to nezvládne a buď od činnosti odchádza, urobí zbytočný neporiadok alebo prichádza plač či hnev. Ako príklad si uveďme pastelky – nie je potrebných 120 odtieňov pasteliek, ale stačí 5 základných farieb, kedy každá bude vo svojej priehradke označenej tou farbou, aby dieťa bolo schopné ich aj upratať späť, kam patria.
Môže sa vám zdať, že dieťa v tomto veku predsa už môže zvládnuť viac. Áno, môže, pokiaľ chce. Ale je potrebné si uvedomiť, že dieťa činnosť vždy robí pre dobrý pocit z tej danej aktivity, nie pre výsledok. Napríklad leští zrkadlo stále dookola, pretože ho to baví, je mu jedno, že už je čisté alebo vo výsledku vlastne aj viac zapackané, ale jeho baví tá činnosť. Alebo chce lúpať vajíčko, ale potom ho nechce jesť, pretože na neho nemá chuť, alebo mu vlastne vôbec nechutí, len ho proste baví tá činnosť lúpania vajíčka. Je dôležité si uvedomiť, že takto je to úplne v poriadku.
Pomaly ale iste prichádzajú na rad „zdvorilostné lekcie“, kedy je potrebné si dávať pozor, ako k dieťaťu komunikujem, čo mu vravím, akým mu som vzorom, ako sme zajedno vo výchove ako rodina. Rovnako tak dieťa učíme návyky, ako že vždy zastaví na prechode, že zdravíme dobrý deň a lúčime sa dovidenia atď. V týchto zdvorilostných lekciách ideme vždy dieťaťu príkladom, čím ho učíme danému návyku. Pokiaľ zatiaľ nespolupracuje, nevadí, nenapomíname ho, maximálne vysvetlíme, prečo to robíme, a prečo je to zdvorilé a vyčkávame, až sa samo postupne pripojí.
Rozprávky? Áno, či nie?
V tomto veku prichádzajú často na rad rozprávky nielen pred spaním. Niektoré deti túto činnosť majú rady odmala, iné jej prichádzajú na chuť práve v tomto vekovom rozmedzí. Do Montessori konceptu však klasické rozprávky nezapadajú, nakoľko sú príliš abstraktné, často obsahujú vymyslené postavy, vymyslené situácie, nereálne predmety, brutálne správanie atď. Dieťa do 3 rokov je potrebné ukotviť v realite.
Odporúčame rozprávať si príbehy skutočné, trebárs sa rozprávať, aký bol dnešný prežitý deň, čo sa vám najviac páčilo a nepáčilo. Pokiaľ sa práve chystáte na dovolenku, môžete rozprávať čo vás čaká, aké výlety plánujete, kadiaľ pôjdete, čo uvidíte, kde si dáte obed, kde budete bývať. Tých námetov je veľa. Dôležité je držať sa pri zemi a nevymýšľať si neskutočné.
V prípade knižiek voľte také, kde sa zvieratká správajú ako zvieratká a nerozprávajú sa s ľuďmi. Knižky bez nadprirodzených javov a bytostí. Proste čo najviac skutočné príbehy zo života. Dobre fungujú knižky náučné.
Tipy na aktivity a hračky
Pokračujeme ďalej v rozvoji jemnej motoriky najčastejšie pomocou vkladania predmetov do otvorov, prekladania rôzne ťažkých a rôzne tvarovaných predmetov pinzetou, navliekania, skrutkovania, odomykania a zamykania, poznávania pohmatom, triedenia/radenia/rovnania podľa farieb/veľkosti/druhu a iných charakteristických vlastností úmerných veku dieťaťu.
V tomto vekovom období odporúčame našu obľúbenú hru Hmataj a nájdi. Ide o zábavnú didaktickú hru, ktorá pomáha deťom s rozvojom hmatu a predstavivosti. Drevené predmety sú schované v látkovom vrecúšku umiestnenom vo vedierku. Úlohou dieťaťa je vložiť ruku dovnútra a na základe hmatania popísať, aký predmet drží v ruke. S pokročilým vekom má pred sebou dieťa vyložené kartičky s obrázkami a hľadá hmatom vo vedierku práve jeden vybraný.
Zaujala vás téma Montessori a naše tipy pre vývojové obdobie detí do 3 rokov? Sledujte nás a už čoskoro sa môžete tešiť na Montessori tipy pre deti od 3 do 6 rokov.
Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori.
Za cenné tipy a odborný dohľad nad článkom veľmi ďakujeme Montessori sprievodkyni Petre Jirkovskej.