Potrebujete poradiť? 0940 052 867 Po - Pia 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodná stránka Mamin blog Montessori pre vek 3 – 6 rokov: Nastolenie poriadku a cibrenie zmyslov

Montessori pre vek 3 – 6 rokov: Nastolenie poriadku a cibrenie zmyslov

Tipy na hry a hračky 22. 9. 2023 5 minút
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Človeku, ktorý sa s týmto pojmom nikdy bližšie nestretol, možno ako prvé napadne, že ide o nejakú novú vzdelávaciu metódu či smer, čo je vlastne pravda. V prvom rade ide však o podporu prirodzeného vývoja dieťaťa v určitých životných obdobiach. Poďte sa s nami dozvedieť viac o princípoch Montessori a načerpať tipy na pomôcky, aktivity i usporiadanie domácnosti pre rôzny vek. Štvrtý diel sa zameriava na deti od 3 do 6 rokov, kedy je na programe dňa nastoľovanie poriadku, cibrenie zmyslov a sústredenie sa na presnosť.

Montessori pre vek 3 – 6 rokov: Nastolenie poriadku a cibrenie zmyslov
 
Montessori 3 – 6 let 

V tomto veku dieťa väčšinou začína chodiť do nejakého typu materskej školy. Pokiaľ je to Montessori škôlka, presúvajú sa hlavné Montessori činnosti práve tam. Doma sa potom už odohráva prevažne „praktický život“, kedy sa dieťa stále viac zapája do činností, ktoré vidí u rodičov. Platí teda aj naďalej, že sa snažíme dieťaťu pripraviť samoobslužnú domácnosť tak, aby to čo najlepšie zvládlo samo. Ako na to? Prejdite opäť byt a doplňte rôzne zákutia a stanovištia o veci, ktoré dieťaťu pomôžu k samostatnosti aj v tomto veku. Umožnite dieťaťu viac sa zapojiť do prípravy jedla, samostatne si naliať pitie, vyhodiť/vytriediť odpadky aj špinavú bielizeň, starať sa o rastliny, poprípade o domácich maznáčikov, vybrať si oblečenie či topánky atď. Pripomíname, že učíme dieťa robiť činnosti, ktoré sú aj pre nás bežné v reálnom živote. Nevytvárame prostredie pre činnosti nám vzdialené a nepríjemné. 
 
Stále ide o obdobie dynamického rozvoja celej osobnosti (až do cca 6 rokov), kedy je aktívna absorbujúca myseľ. To znamená, že dieťa nasáva všetko okolo seba ako huba, a to veľmi ľahko a bez veľkého úsilia. Dieťa stále prechádza senzitívnymi fázami, keď sa určité činnosti učia lepšie. U každého dieťaťa je toto učenie veľmi individuálne, avšak pre maximálne využitie potenciálu dieťa potrebuje pripravené prostredie, v ktorom sa môže slobodne a bezpečne pohybovať
 
Snažíme sa dieťaťu predstaviť reálny svet taký, aký je. Dieťa všetko nasáva zo svojho okolia, žije tu a teraz. Cieľom je adaptácia na našu kultúru, akési utvorenie človeka. Snažíme sa o to, aby dieťa bolo psychicky aj fyzicky stále menej závislé na nás rodičoch, aby bolo sebaisté, schopné sa o seba postarať v základných činnostiach. Čo pripomíname, ide dobre len v dostatočne pripravenom prostredí, a tiež keď my ako rodičia ideme dieťaťu príkladom. V tomto veku ide zatiaľ o vzor hlavne fyzický, až neskôr (približne od 6 rokov) ide o vzor psychický.

Nastolenie poriadku, cibrenie zmyslov a zameranie sa na presnosť

Vo veku 3 – 6 rokov dochádza k veľkému rozvoju potreby poriadku, voľného pohybu, cibrenia všetkých zmyslov, jazyka, emócií, hudobného cítenia, čítania, písania, orientácie v priestore, spoločenských zručností a matematických predstáv. Každé dieťa, samozrejme, rozvíja niečo iné z vyššie uvedeného, nemusí práve rozvíjať všetko naraz. Avšak v tom, v čom sa rozvíjať chce, sa stále viac sústredí na presnejší výsledok.  
 
Ide o tzv. fázu spresňovania, kedy dieťa už hocičo zvládne, ale teraz to chce zvládnuť presne. Typickým príkladom je, že deti chcú chodiť po múrikoch, obrubníkoch a pod., a je veľmi dôležité im v týchto aktivitách dať čas a priestor pre ono zdokonalenie. Presnosť sa s deťmi môže dobre trénovať nalievaním tekutiny do pohárika, navliekaním, prevliekaním, presným umiestňovaním do konkrétnych otvorov či vyznačených miest atď. 
 
Zmysly sa cibria, dochádza k veľkému zlepšeniu v rozlišovaní farieb, štruktúr, teplôt materiálu, veľkostí, dĺžok atď. 
 
Vždy sa v rámci Montessori prístupu odporúča vyberať pomôcky a hračky, ktoré sú zamerané ideálne na jednu rozvojovú vec – len triedim podľa veľkosti, alebo len určujem farby a pod.

Navliekanie  Triedenie pinzetou a podľa farieb

Deti potrebujú poriadok vo svojich činnostiach, pretože poriadok a opakovanie prináša istotu a bezpečie. Keď sa cíti dieťa bezpečne, môže sa učiť novým veciam. Ide hlavne o denné rituály, ktoré deťom pomôžu zorientovať sa v čase – napr. ranné činnosti idú vždy rovnako za sebou. Pomáha to aj deťom, ktoré sú veľmi vzdorovité, pretože pri zažitom rituáli nie sú zahltené ďalšími vnemami a možnosťami. Lepšie sa im potom chystá von/do škôlky, upratuje zo stola, zaspáva. Dôležité opäť je, aby boli činnosti prispôsobené dieťaťu tak, aby ich zvládlo, aby boli vždy rovnaké a rodičia boli naladení na tempo dieťaťa (čím je dieťa rýchlejšie, tým pomalšie by mal byť vedome rodič). 
 
Poriadok sa týka aj matematiky, o ktorú sa deti v tomto veku často začínajú zaujímať. Začínajú počítať, určovať, že majú dve pastelky, jedného súrodenca, tri mačky atď. 
Nezabúdajme na zdvorilostné frázy, keď sme ako rodičia v role modelu. My učíme dieťa, ako poďakovať, požiadať o pomoc, pozdraviť tým, že to praktikujeme a dieťa od nás okukáva a nasleduje nás. Nepripomíname dieťaťu, keď práve zabudne „ako sa vraví”, ale sme mu vzorom a vyčkávame, až sa samo pridá.  
 
Pokiaľ chce dieťa v kolektíve riešiť určitú situáciu, ale zatiaľ na to nemá dostatočné zručnosti, alebo sa hanbí, ideme s ním a rozprávame akoby za neho. Dieťa tak pekne prirodzene opozerá, ako takú situáciu riešiť, a jedného dňa už len pôjdete s ním a ono bude rozprávať samo. 
 
Všeobecne by mal rodič s dieťaťom zaobchádzať ticho, pokojne, pomaly a s rozvahou. To, že máme divoké dieťa neznamená, že to tak ono samo chce a potrebuje, ale len to zatiaľ nevie inak. 
 
Pozor! Dieťa v tomto veku sa všetko učí skrz zmysly a skrz svoje ruky, nie je schopné abstraktného myslenia. Prijímanie skúseností z našich slov, to je zručnosť, ktorá sa tvorí až oveľa neskôr (medzi 6 – 9 rokom aj neskôr). Keď dieťa niečo učíme, pomaly mu ukážeme, ako sa to robí, až potom na neho rozprávame, nie dohromady. 
 
Rozhodovať nechávame dieťa len vo veciach, kedy je to úmerné ich veku a stále iba medzi dvomi možnosťami. Nenecháme dieťa rozhodovať o veciach, za ktoré máme niesť zodpovednosť my. Či si vezme biele či čierne tričko – ÁNO. Kam pôjdeme cez víkend – NIE.

Tipy na aktivity a hračky

Rozvíjame ďalej jemnú aj hrubú motoriku, kedy sa sústredíme na presnosť a vždy na jednu činnosť. V tom pomôžu pomôcky a hračky, ktoré sa zameriavajú na vkladanie predmetov do otvorov, prekladanie rôzne ťažkých a rôzne tvarovaných predmetov pinzetou, navliekanie, prevliekanie, skrutkovanie, odomykanie a zamykanie, spoznávanie pohmatom, rozoznávanie dĺžok, triedenie/radenie/rovnanie/priradzovanie podľa farieb/veľkostí/tvarov/druhov/zaradenia a iných charakteristických vlastností úmerných veku dieťaťa.

Triedenie pinzetou

  • Samoobsluha – stlanie postele, obliekanie, hygiena, príprava jednoduchej desiatej.
  • Starostlivosť o prostredie – umytie riadu, utieranie stola, leštenie zrkadla, zametanie, vytieranie, žehlenie, vešanie bielizne, starostlivosť o rastliny (polievanie, otrhávanie starých lístkov, presadzovanie, utieranie, sadenie, aranžovanie do vázičky).
  • Aktivity vonku – príprava batôžteka von, záhradné práce, umývanie odrážadla či bicykla.

 

Zaujala vás téma Montessori a naše tipy pre vývojové obdobie detí od 3 do 6 rokov? Sledujte nás a už čoskoro sa môžete tešiť na Montessori tipy pre deti od 6 do 9 rokov. 
 
Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori.

Za cenné tipy a odborný dohľad nad článkom veľmi ďakujeme Montessori sprievodkyni Petre Jirkovskej.

Online obchod
Zdieľať
Tereza Kotilová Píšem pre vás inšpiratívne články na Agátin blog. Také články, ktoré vám pomôžu s výberom hier, hračiek a pomôcok pre vaše deti. S veľkou radosťou niektoré hračky z Agátinho sveta osobne testujem v praxi, a to pod odborným dohľadom mojej dcéry Rozálie.