Potrebujete poradiť? 0940 052 867 Po - Pia 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodná stránka Mamin blog Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti

Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti

Tipy na hry a hračky 6. 2. 2024 5 minút
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Človeku, ktorý sa s týmto pojmom nikdy bližšie nestretol, možno ako prvé napadne, že ide o nejakú novú vzdelávaciu metódu či smer, čo je vlastne pravda. V prvom rade ide však o podporu prirodzeného vývoja dieťaťa v určitých životných obdobiach. Poďte sa s nami dozvedieť viac o princípoch Montessori a načerpať tipy na pomôcky, aktivity i usporiadanie domácnosti pre rôzny vek. Piaty diel sa zameriava na deti od 6 do 9 rokov, kedy je na programe dňa vyššia samostatnosť v spojení so školskou dochádzkou a spoločenským životom či naplňovanie ľudských tendencií.

Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti

Montessori 6 – 9 rokov

Dostávame sa do obdobia pokojného rovnomerného rastu, kedy sa psychický aj fyzický stav menia pozvoľna. Deti veľmi zaujíma morálka, pravidlá, a čo je fér. Skúmajú a chápu dobro a zlo, ale všetko je skôr čiernobiele. Tento vek je ideálny na budovanie si vzájomne dôverného vzťahu, ktorý sa bude náramne hodiť neskôr v období prepuberty (cca od 9. roku) a hlavne v období puberty (cca 12 – 18 rokov). V tomto veku už krásne vidíte výsledky toho, čo dieťa nadobudlo od narodenia až doteraz. 

Cieľom v tomto veku je stále podpora nezávislosti a samostatnosti, ako tomu bolo doteraz. Čo pribúda cca okolo 7. roku veku? Schopnosť abstraktne myslieť = pátrať po príčine a následku. Dieťa sa snaží pochopiť fungovanie celého sveta a posudzuje činy ostatných. Často sa tu stretávame s moralizovaním, kedy sa deti upínajú k pravidlám a poriadku, ktorý je im vlastný, a nechápu, ako ho niekto môže vedome porušovať.

Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti

Dieťa v tomto veku už býva školopovinné a učí sa školským znalostiam – čítanie, písanie, počítanie atď. Zažíva prvé priateľstvá a začlenenie do kolektívu, čo prináša množstvo krásneho, ale zároveň tiež problémy, ktoré sa stávajú veľkou výzvou tohto obdobia. Je totiž potrebné naučiť sa fungovať s ostatnými ľuďmi, budovať empatiu, riešiť konfliktné situácie, vedieť si poradiť – čím sa opäť vraciame k slobode a nezávislosti. 


Pokiaľ dieťa navštevuje Montessori školu, prevádzkuje tam obvyklé Montessori činnosti, na ktoré je zvyknuté, pracuje s Montessori pomôckami, učí sa sociálnym zručnostiam a od učiteľov počuje rozprávať 5 veľkých príbehov o vzniku a vývoji sveta

Rozvíja sa tiež logické myslenie. Doterajšie znalosti, schopnosti a zručnosti môžete ideálne podporovať rôznymi hlavolamami, pokusmi, logickými hrami či čítaním.

Ľudské tendencie podľa Marie Montessori 

Aby bol človek spokojný, potrebuje si podľa Marie Montessori napĺňať tzv. ľudské tendencie = univerzálne potreby ľudí, ktoré platia na celej planéte skrz celú históriu, a zjavne stoja za tým, prečo je človek ako druh tak úspešný. Ľudia totiž tiahnu k naplňovaniu týchto tendencií, a keď sa im to darí, sú šťastní, úspešní a majú sa dobre. My ako rodičia môžeme deti našimi činmi a pripraveným prostredím podporiť v tomto naplňovaní.

1. Poriadok
Vďaka poriadku vo veciach, činnostiach atď. nachádza dieťa vnútorný pokoj, vyrovnanosť a istotu.

2. Orientácia
Dieťa chce byť orientované v novo spoznávaných veciach. Chce poznať príčiny a následky situácií, ktoré pozoruje, čo vedie k nezávislosti a schopnosti neskôr samostatne úspešne konať.

3. Preskúmavanie
To je typická potreba detí mladšieho školského veku, ktoré chcú preskúmať všetko do najmenšieho detailu. Typické sú obdobia záujmu o určitú tému – dinosaury, vesmír, ľudské telo atď. Deti potrebujú na preskúmavanie čas, nestačí im len, že my im povieme „tak to je“ a hotovo. Typicky ide trebárs o pokusy, pozorovanie niečoho v prírode, pestovanie a pod.

4. Komunikácia
Úroveň komunikácie a slovná zásoba sa stále zlepšuje. Vďaka komunikácii sa dieťa môže začleniť do spoločnosti, stretne sa s novými pozitívnymi aj negatívnymi situáciami. My sme veľkým komunikačným vzorom a sme modelom pre riešenie všetkých situáciách v živote.

5. Činnosť a práca
Vďaka túžbe byť stále v činnosti a môcť robiť veci sám zažíva dieťa pocity šťastia a slobody. Je len na nás, aké prostredie vytvoríme, a aké bude mať dieťa možnosti. Práca musí byť zmysluplná a dieťa chce vidieť, že nám, či spoločnosti skutočne prospieva. Typický príklad: Deti nám chcú pomôcť so skladaním dreva, s prácou na záhrade (baví ich to, čo sa týka prírody a zeme, ide o skutočné činnosti).

6. Manipulácia a abstrakcia
Vo všetkých činnostiach dieťa stále potrebuje používať ruku ako hlavný nástroj výskumu. Abstraktné myslenie ešte nie je na takej úrovni, podľa Montessori je „ruka nástroj ducha“ – čo neprešlo rukou, nemôže byť v mysli. Až postupom času sa mozog vyvíja – a keď má dosť skúseností, začína byť schopný abstrakcie. Býva to okolo 7. roku, ale ide to pozvoľne, dieťa sa pýta po príčinách a následkoch, a s rozvojom komunikácie je vo vyjadrovaní obratnejšie a chce s nami riešiť náročnejšie témy.

7. Opakovanie, presnosť a sebazdokonalenie
Keď dáme dieťaťu čas opakovať, naplníme jeho túžbu a stane sa v činnosti presné, často až dokonalé. Pokiaľ opakovane čas a priestor nemá, môže dôjsť k rezignácii. Opakovanie sa týka aj toho, že my sme vzorom. Keď sa dieťa zlepší a samo usúdi, že to tak je – zažíva pocity šťastia, radosti a potešenie, preto je tak dôležité viesť deti k tomu, aby samy zhodnotili svoje činnosti a nečakali na hodnotenie vonkajšie (také je, bohužiaľ, stále typické v českých školách).
 

Montessori pre vek 6 – 9 rokov: Hor sa do spoločnosti

Spoločenský život dieťaťa v rozpuku 

V tomto vekovom období sa hojne rozvíja spoločenský život dieťaťa. Začína sa zaujímať o svet okolo seba – o kultúru, o bydlisko a jeho okolie. Dieťa zažíva množstvo interakcie s okolím, kedy my sme jeho vzorom. Dovoľte dieťaťu byť samostatné ešte viac než doteraz – dovoľte mu vychádzky s priateľmi a postupne tak odovzdávajte dôveru. Pokojne buďte v počiatku obďaleč a dohovorte sa, že ak by bolo potrebné, môžete zasiahnuť, ale inak ste bokom.

Ako dieťa chváliť a hodnotiť? 

V tomto veku chceme dieťa viesť k tomu, aby sa samo zamýšľalo nad svojou prácou a činnosťami. V škole trebárs môže byť závislé na vonkajšom hodnotení, ale dôležité pre neho je hlavne to, ako je to doma. Ideálne je mať čas a o činnostiach dieťaťa sa rozprávať.

Napr. dieťa prinesie obrázok a väčšina automaticky povie „pekný“ alebo „ty si šikulka“. To je však pre dieťa nič nehovoriace a bezvýznamné hodnotenie. Pokiaľ máte viac času, obrázok dôkladne zhodnotiť, skúste trebárs: „Tu vidím vtákov, čo je to za druh? Tie sa ti fakt podarili.“ .... „Páči sa mi, ako si namaľoval korunu stromu, vyzerá tak skutočne.” .... „Čo sa páči na tomto obrázku najviac tebe? Je niečo, čo by si nabudúce chcel namaľovať inak?”
 

Proste a jednoducho skúste sa viac pýtať a vyjadrovať sa k nejakej konkrétnej veci. To úplne stačí.


Zaujala vás téma Montessori a naše tipy pre vývojové obdobie detí od 6 do 9 rokov? Sledujte nás a už čoskoro sa môžete tešiť na Montessori tipy pre deti od 9 do 12 rokov. 

Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori.   

Za cenné tipy a odborný dohľad nad článkom veľmi ďakujeme Montessori sprievodkyni Petře Pokornej.

Online obchod
Zdieľať
Tereza Kotilová Píšem pre vás inšpiratívne články na Agátin blog. Také články, ktoré vám pomôžu s výberom hier, hračiek a pomôcok pre vaše deti. S veľkou radosťou niektoré hračky z Agátinho sveta osobne testujem v praxi, a to pod odborným dohľadom mojej dcéry Rozálie.