Montessori tipy pre vek 0 – 12 mesiacov: Ako začať?
Základné princípy Montessori
Poďme si najskôr priblížiť základné princípy, ktorými sa Montessori výchova riadi, nech si urobíte lepší obrázok, o čo tu vlastne ide.
- Dieťaťu je umožnený slobodný pohyb.
- Dieťa má poriadok a cíti istotu vďaka rituálom.
- Dieťa má k dispozícii predmety, ktoré ho v danom vývojovom období zaujímajú a rozvíjajú, nie je zahltené vecami.
- Pozornosť dieťaťa nie je odvádzaná preč od každodenných činností, napr. pri prebaľovaní má byť dieťa vedome s nami v tej situácii prebaľovania špinavej plienky za čistú (nie, že dieťa zabavím hračkou a šup-šup prebalím, než si všimne, že to vlastne robím).
- Dieťa sa od začiatku stretáva s reálnymi vecami – pes vyzerá ako pes, slon je vždy iba sivej farby, pohárik je sklenený nie plastový. Pokiaľ totiž chceme u dieťaťa rozvíjať jemnosť a to, aby si veci vážilo, musíme používať poháriky reálne, tie krehké zo skla, pri ktorých nám záleží na tom, aby neboli rozbité a jemne vedieme deti k tomu, že s pohárikom sa nehádže atď.
Montessori v prvých týždňoch života
Premýšľate, kedy u vás doma začať s prístupom Montessori? Až si dieťa začne všímať nejaké pomôcky, až začne skutočne vnímať? Chyba! Dieťa vníma už v brušku u mamičky, a tak netreba otáľať. Symbiotický život v Montessori teórii je prvých 6 – 8 týždňov života dieťaťa. Vraví sa mu tiež štvrtý trimester. Matka a dieťa sa v tomto životnom období navzájom maximálne potrebujú a vytvárajú spoločne symbiotický vzťah. Prečo? Pretože matka práve stratila časť tela, ktorú nosila celých 9 mesiacov a dieťa práve bolo „vytlačené z domova“, kde sa cítilo tak príjemne a v bezpečí. Pre psychickú aj fyzickú pohodu matky aj dieťaťa je nesmierne dôležité byť v toto životné obdobie čo najviac spolu a postupne sa spoznávať a napájať sa na seba. Je potrebné obnoviť tzv. referenčné body, teda vnemy, ktoré bábätko už poznalo z bruška – potrebuje počuť tlkot srdca mamičky, cítiť jej vôňu alebo trebárs počuť známu hudbu.
Vývojovým cieľom tohto životného obdobia je rozvíjať základnú dôveru medzi matkou a dieťaťom aj dôveru v nové prostredie. Dôvera sa buduje, keď sú potreby dieťaťa uspokojované láskyplne, láskavo, včas a s úctou. Dieťa tak nadobúda na dôvere, že svet je vďaka rodičom bezpečné miesto pre jeho bytie. Cíti, že je tu chcené. Tento pocit bezpečia vytvára láskyplný základ, ktorý raz, pri budovaní osobnosti, povedie k sebavedomému a optimistickému rozvoju dieťaťa.
Montessori 0 – 6 mesiacov
Základom je od narodenia budovať dieťaťu bezpečné a dôveryhodné zázemie, kde sa bude cítiť príjemne. V tom vám môžu pomôcť tzv. „stanovištia“, kde budete s deťmi vykonávať opakujúce sa aktivity. Opakovanie je dôležité v tom, že dieťa už vie, čo sa bude na danom stanovišti diať. Všetky aktivity vykonávame ticho, v pokoji a v prirodzenom tempe. Dieťa nerozptyľujeme, neodvádzame pozornosť inam, všetko sprevádzame slovami a melodicky podobnými vetami. Dieťa potom časom pozná, čo sa bude diať, keď typickým hlasom povieme „tak, teraz ideme vymeniť plienku“. Cíti sa pri tom bezpečne. Rovnako tak to bude fungovať pri kúpaní, ktoré vykonávame stále rovnakým spôsobom a po osušení bábätko natrieme stále rovnako voňajúcim olejom. Ide o tzv. rituály, na ktoré si dieťa navyká a získava vďaka nim pocit bezpečia.
3 odporúčané stanovištia:
- Miesto na dojčenie
- Miesto pre odpočinok
- Miesto pre aktivitu
Tipy na aktivity
Veľmi obľúbenou Montessori pomôckou sú špeciálne závesné mobily pre bábätká. Majú jednoduchú formu, sú kontrastné a mali by sprostredkovať správny dojem reálneho sveta. Stvárňujú ideálne to, čo môže voľne „plávať“ – napr. motýle, vtáčiky, delfíny, tanečníci, ... Podporujú zrak, časom aj úchop, rozvíjajú sluch i pohyb. Pokiaľ sa bábätko o mobil prestane zaujímať, je čas vymeniť ho za iný.
Montessori 6 – 9 mesiacov
Hneď ako sa dieťa začne trochu pohybovať, otáčať sa a zaujímať sa o okolie, pripravte v mieste pre aktivitu košíček s 2 – 3 hračkami. Najprv pokojne začnite jednou hračkou. Košíček je vždy v dosahu, aby sa dieťa mohlo „pohrať“, keď má záujem. Ponuku nerozširujeme a vždy, keď dieťa stratí o hračku záujem, tak ho pokojným hlasom „privoláme“ a ukážeme mu, že hračka vždy patrí späť do košíčka. A hračku tam upraceme.
Pre deti už v tomto veku je veľmi dôležitý poriadok vo veciach, ale samy nie sú schopné ho udržiavať. Preto je dobré mať hračiek menej a mali by mať pevne dané miesto. Dieťa potom ľahšie pochopí, kam čo patrí a vracia ich tam aj s radosťou, pretože vie kam a zvládne to samo.
Montessori 9 – 12 mesiacov
V tomto veku sa dieťa začína pohybovať viac, stavať sa, sadať si, liezť. Je veľmi vnímavé na komunikáciu. Vek 9 mesiacov je pomerne zlomový, je to čas, kedy sa veľké množstvo detí samovoľne odstaví a možno ich aj presunúť do samostatnej postieľky či izbičky. To vycítite sami, či sa to týka vás a vášho dieťaťa. Nie je to pravidlo, lebo pre tento vek je rovnako tak obvyklá separačná úzkosť, kedy dieťaťu chýba mamička a viac za ňou plače.
Pre detský mozog tohto veku je stále prínosná rutina, poriadok, opakovanie vecí, čo vedie k istote dieťaťa.
Zaujala vás téma Montessori a naše tipy pre vývojové obdobie detí do 1 roka? Sledujte nás a už čoskoro sa môžete tešiť na Montessori tipy pre deti od 1 do 1,5 roka.
Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori.
Za cenné tipy a odborný dohľad nad článkom veľmi ďakujeme Montessori sprievodkyni Petre Jirkovskej.