Montessori tipy pre vek 12 až 18 mesiacov: Ako na sebaobslužnú domácnosť
Montessori 12 až 18 mesiacov
Pohyb nadobúda na obrátkach rovnako ako jazyk dieťaťa sa stáva svižnejším. Dieťa je viac samostatné, sebaobslužné, praktické pre život v domácnosti. Chce pomáhať mamičke aj tatkovi pri bežných denných činnostiach.
Ide o kľúčové obdobie pre rozvoj vôle. Dieťa už udrží myšlienku po určitú dobu, čo sa premieta do každodenných činností. S dieťaťom láskavo a pevne všetky činnosti dokončujeme, keď ukončenie jasne signalizujeme trebárs slovami „a je to“. Ide napr. o upratovanie hračiek, vrátenie knižky do knižnice, prebalenie a spoločné vyhodenie plienky do koša.
Dávajte dieťaťu možnosť voľby. Jeho mozog to potrebuje. Ale pozor! Vždy dávajte na výber iba z 2 sebe rovných vecí. Viac možností totiž spúšťa v mozgu paniku. Napríklad – správne je výber z dvoch knižiek na čítanie, ale zle je výber z viac možností či trebárs výber medzi odlišnými možnosťami, a to trebárs ísť von, alebo ísť do obchodu.
Naďalej budujeme zmysel pre poriadok, ale zase nezahlcujeme. V tomto veku dieťa zvládne upratať trebárs dve mištičky do svojej zásuvky v kuchyni alebo tri hračky do svojej poličky v aktívnej zóne či knižku do knižnice. Ale nezvládne upratať 20 rozsypaných puzzle dielov, to už dieťa vyhodnocuje ako stres.
Keď chce dieťa niečo naše požičať, môžeme tak učiniť a ukázať mu, ako s vecou nakladať, ako sa jej dotýkať, či byť opatrný kvôli krehkosti atď. Keď dieťa nedodrží naše pokyny, povieme mu, že takto sa bojíme, že sa vec rozbije a berieme si ju späť. Dieťa učíme, že požičať je v poriadku, ale rovnako tak aj nepožičať svoje nové veci je v poriadku.
Tipy na prispôsobenie sebaobslužnej domácnosti
Je dobré dieťaťu v tomto veku prispôsobiť domácnosť na samostatné fungovanie. V túto chvíľu bude činnosti ešte vykonávať s vašou pomocou, ale časom sa na týchto miestach začne samoobsluhovať a bude z toho mať neskutočnú radosť.
- Predsieň – odporúčame umiestniť dosiahnuteľný vešiačik na oblečenie a obúvaciu stoličku.
- Kuchyňa – vyčleňte dieťaťu zásuvku s riadom, do ktorej samo dosiahne a má tam k dispozícii prestieranie, 1 hrnček, 1 lyžičku, 1 tanierik, handričku na utretie stolčeka aj handričku na utrenie podlahy v prípade nehody a pod. Dieťa učíme pripravovať stôl pred jedlom aj ho po sebe upratovať, utrieť trebárs rozliatu vodu. To, že vodu rozleje sa môže stať a nie je potrebné ho hlasito karhať, ale dieťa sa musí naučiť, že je potrebné po sebe túto nehodu upratať. Dobré tiež je, keď má dieťa k dispozícii máličko vody na naliatie a svoj pohárik. Môže sa tak samo obslúžiť, keď je smädné.
- Izbička – dieťa má oblečenie na svojom vešiačiku v primeranom množstve, kde si môže vybrať z dvoch tričiek, z dvoch nohavíc. Opäť zase nie viac, nech nemá dieťa paralyzovaný mozog z viac možností výberu. Postieľku pokiaľ možno voľte nízko pri zemi, aby dieťa v prípade únavy samo vliezlo tam a po odpočinku aj samo von. Vybudujte dieťaťu čítací kútik – ide o miesto, kde s dieťaťom čítame knižky. Ideálne kúsok ďalej od knižnice, aby si dieťa vyvíjalo pohyb, keď nám knižku nesie a vracia ju späť.
- Kúpeľňa – nemala by chýbať stolička či schodíky pre ľahké dosiahnutie k umývadlu (umývanie rúk, čistenie zúbkov).
Tipy na aktivity
V tomto období sa veľmi rozvíja reč dieťaťa, čo podporujeme ako doteraz, a to popisovaním a komentovaním toho, čo robíme. Dieťa začína s neobľúbeným slovíčkom „nie“ a očakáva reakciu. Preto je dobré namiesto otázok, veci skôr oznamovať, a pokiaľ dieťa aj napriek tomu vraví „nie“ tak sa nerozčuľovať, ale zrozumiteľne a pevne opakovať, čo sa bude diať a činnosti ideme spoločne s dieťaťom urobiť – napr. obuť topánky, umyť ruky, vyčistiť zuby, …
V tomto veku nie je väčšina detí pripravená na separáciu v podobe jaslí. Teda pokiaľ o to dieťa vyložene nestojí a rodičia majú možnosť, odporúčame najskôr začať spoločne navštevovať organizované Montessori dielničky. Postupne, až si dieťa zvykne, môže navštevovať nejaké dielničky či jasličky samo, ideálne práve v prostredí, do ktorého ste predtým dochádzali spoločne.
Tipy na hračky
V tomto vekovom období sa rozvíja jemná motorika (manipulácia s predmetmi, vkladanie, otváranie, zatváranie, vyberanie, zastrkávanie, navliekanie, prenášanie vecí, triedenie, radenie, skrutkovanie, poznávanie pohmatom) aj hrubá motorika (dieťa potrebuje oporu – stoličku, schody, preliezačky, Piclerovej trojuholník, drevenú hojdačku, šmykľavku).
Zaujala vás téma Montessori a naše tipy pre vývojové obdobie detí do 1,5 roka? Sledujte nás a už čoskoro sa môžete tešiť na Montessori tipy pre deti od 1,5 roka do 3 rokov.
Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori.
Za cenné tipy a odborný dohľad nad článkom veľmi ďakujeme Montessori sprievodkyni Petre Jirkovskej.