O výchove hrou s Veselou chalúpkou 3: Tri roky a prvá hra
V období do troch rokov dochádza k veľkému rozvoju reči a verím, že mi logopédi dajú za pravdu, že s rečou úzko súvisí i rozvoj rytmu. My máme veľmi dobrú skúsenosť so súpravou hudobných nástrojov Confetti od Janod – a podotýkam, že vôbec neprekáža, keď má mamička alebo tatko pocit, že nemajú rytmus ani správnu intonáciu.
S rozvojom reči prichádza tiež rozvoj myslenia a rozumu. Myslenie môžeme pozorovať pri správnom používaní vecí (čapica patrí na hlavu, kľúč do zámky). Rozvoju tejto schopnosti napomáha analyticko–syntetická činnosť. Deti priradzujú dvojice vecí, ktoré k sebe logicky patria. Tento fakt výborne nahráva na všetky Puzzle Duo a Trio od Djeco, ktorých sme mali asi šesť druhov a už sú pri treťom dieťati – síce ohrané, ale stále veľmi efektívne.
Ešte by som tiež rada zmienila rozvoj predstavivosti a pozornosti (pri staršom batoľati pri zaujímavej činnosti môže byť až 19 minút) a tiež pamäti. Na tú môže krásne nadväzovať hra Drevené loto – obchod alebo klasické pexesá s tým, že začíname s malým počtom dvojíc.
Poslednou kategóriou v tomto období je zaradenie prvých spoločenských hier. Som veľmi rada, že máme výber z hier, ktoré majú kooperatívny charakter a nebudujú ihneď súťaživosť a nevraživosť medzi hráčmi. Medzi nami vyskúšané patrí Pomáhame zvieratkám od Djeco a Ovocný sad od firmy Haba. Môžem s istotou povedať, že obe nás doma stále bavia a ešte sme ich „neposlali“ mladším kamarátom. A to pri štvorročnom a sedemročnom dieťati o niečom svedčí… Niekedy mám totiž pocit, že svet je až príliš súťaživý a ide sa na individuálny výkon; deti sa i preto radi vracajú do hier, kde si môžu proste spoločne priateľsky vydýchnuť a napr. loviť ryby v kooperatívnej hre Chobotnica.