RECENZIA: Medveď Wrr
Veľmi premyslená, pritom nevšedná a graficky dômyselná svižná kartová hra, ktorá má jednu veľkú výhodu naviac. Nadväzuje totiž na dobrodružne napínavú knižku autorov Jaromíra Štejnara a Michala Širokého.
Dej je pôsobivý a animácia má rozhodne presah mimo knihu. Takmer by som očakávala, že by mohol vzniknúť i podobne ladený animovaný film, čo by vôbec nebolo od veci (snáď som neprezradila nejaké tajomstvo).
Prečo zrovna medveď? Medvedi totiž zachraňujú knižný svet pred zákernými pirátmi. V príbehu preskúmavajú čitatelia (hráči) nekonečný vesmír, Divoký západ či rozbúrené more a snažia sa zložiť knihársky stroj skôr, než sa to podarí kapitánovi Crabsovi.
Aj keď knižka môže mnohých dobrodružstva chtivých čitateľov zaujať, trúfam si po pár kartových partičkách tvrdiť, že dej knihy pre zážitok zo hry nie je nijak podstatný. Našťastie. Pretože pokiaľ by ste práve držali krabičku s Medveďom Wrr v rukách a zistili, že bez knihy sa nepohnete, asi by vás to moc nepotešilo.
Sme teda v pohode, zaujímajú nás prevažne pravidlá. Tie sú jednoduché, nič menej rozhodne nie natoľko, aby ste sa začali pri tretej hre nudiť. Som očarená, že dnes ešte niekto dokáže vymyslieť kartovú hru s takým spádom, že na konci partie občas zistím, že som pár minút nedýchala. Ale naozaj. Ja sa musím tak sústrediť, aby som aspoň niekedy vyhrala, že zabúdam na kyslík.
Prvé hry boli trochu rozpačité, ale pri tretej z nich sme začali ísť naplno. Každý ťah hrá úlohu, ani na chvíľu nesmiete stratiť pomyselný povrázok súvislostí. Pamätať si, čo bolo v balíku a kde sú piráti v balíčkoch jednotlivých súčastí knihárskeho stroja.
Takticky zvážiť, ktoré typy kariet zbierať, pretože na to, aby ste získali jeden zo 4 dielov stroja, potrebujete odhodiť práve tri rovnaké karty. V ruke však môžete držať kariet maximálne päť a to je veľmi málo na to, aby ste ešte mali v prípade potreby pri ruke ochranárskeho rytiera, ktorý vám zachráni krk pred pirátmi. Vziať si však môžete aj iných zaujímavých „pomocníkov“.
Okrem medveďov – rytierov nájdete medzi kartami aj prieskumníkov, vďaka ktorým vopred zistíte, kde vás môžu piráti ohroziť, ale tiež napríklad aj zlatokopa, ktorý vie vziať akúkoľvek kartu z odhodeného balíku. Suppino obletí všetkých hráčov a získa od každého kartu, s ktorou si potom hráč môže vybrať tú najlepšiu a zbytok odhodiť. Veľmi radi máme i Warrena, ktorý nám umožní si ešte dve karty dobrať a ponechať si ich bez ohľadu na limit. Behom hry teda balansujete medzi tým, aby ste včas získali všetky 4 diely knihárskeho stroja, nazbierali minimálne 4x tri rovnaké karty pre ich získanie, prehliadli si prípadne obsah balíčkov so strojnými dielmi, aby ste eliminovali riziko stretnutia s pirátmi, alebo držali rytiera, ktorý vás pred nimi ochráni. To všetko s piatimi kartami v ruke a súpermi, ktorí nikdy nespia.
Deti si teda osvojujú mnoho zručností – sústredenie, pamäť, počty, taktiku. Zhrnula by som to všetko do jedného pojmu – bystrosť. Možno preto je pre mňa také ťažké držať krok s deťmi. Dcéra nemá rada časový tlak, ale pri tejto hre sa vďaka zápletke rozbehne a prijíma s kľudom všetky jej výzvy. Plánuje, taktizuje, premýšľa, pamätá si, kde ktoré karty sú a v pravý čas to použije.
Prvú hru som, myslím, vyhrala, ale skôr náhodou. Hneď ako sa dcéra zorientovala v taktike, nedokážem ju poraziť. A chcela by som. Fakt. Ja proste neviem, ako na to. Vždy získa tie štyri diely skôr. Už som vychytala všetky strategické chyby, ale stále to nestačí.
Tak ja neviem, mohli by ste si túto hru napríklad zahrať a poradiť mi nejaký dobrý trik? Ale pozor, súper nikdy nespí. A nikdy neviete, aké karty prídu zrovna do ruky. Je to každopádne napínavá zábava pre malých i veľkých. Neľutujem. Táto hra prekonala naše očakávania a verím, že bude používaná toľko ako „prší“.
RECENZIA: Kayanak – HABA
Ďalšia z radu hier, ktorá ma veľmi milo prekvapila. Na prvý pohľad príliš jednoduchý koncept pre škvrňatá zmenil jedno naše dopoludnie na množstvo nadväzujúcich príbehov z oblasti večného ľadu. A keď po prvýkrát otvoríte škatuľu, zaujme vás netradičný nápad s papierom, ...
RECENZIA: A mám ťa! – DJECO
2. 2. 2020
Mačacia téma najmä dievčatá takmer nikdy neomrzí. Hneď ako však mačky chytajú myši a cieľom je vlastne myšky zjesť (pokiaľ však práve na vás pripadne rola myši, potom je to konzumácia syra), chytí dej i bojovnejších chlapcov. Tejto hre väčšinou všetci vravia „mačky“, al...
RECENZIA: Sardinky – DJECO
Karty zďaleka nie sú len Prší, Čierny Peter a Kvarteto! Francúzska značka Djeco prináša na trh desiatky variantov a originálnych nápadov na kartovú hru. Podľa veku, témy i typu hry si potom ľahko vyberiete tú pravú pre vás. A Sardinky sú naozajstným favoritom.
Monika Domincová
Monika je našou externou posilou, autorkou mnohých recenzií a hodnotení spoločenských hier a stavebníc na blogu Agátinho sveta. Jej záľubou je hľadať edukatívne rozmery naprieč hrami a rozvíjať hrou svoju dcéru Karolínu.