Potrebujete poradiť? 0940 052 867 Po - Pia 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodná stránka Mamin blog Rozvoj grafomotoriky: 3. diel Vizuomotorika

Rozvoj grafomotoriky: 3. diel Vizuomotorika

Tipy pre rodičov školákov 31. 8. 2021 4 minúty
Tereza Chaloupková
V poslednom článku zo série o rozvoji grafomotoriky sa po jemnej a hrubej motorike dostávame k poslednému pilieru – vizuomotorike, ktorá sa týka hlavne detí pri nástupe do školy a ďalej, teda 6 a viac rokov.

Rozvoj grafomotoriky: 3. diel Vizuomotorika

Vizuomotorika u detí od 6 rokov

Vizuomotorika je prepojenie funkcií senzorických s motorickými, niekedy ste možno tiež započuli slovné spojenie koordinácia oko – ruka. Laicky povedané ide o prenos toho, čo dieťa vidí na papier. Určite sa zhodneme, že pre výuku písania je to veľmi dôležité, pretože deti opisujú prvky písmen a samotné písmená podľa predtlačených vzorov v zošitoch.
 

Ako precvičíme vizuomotoriku?

Ako precvičíme vizuomotoriku?

Určite je nevyhnutné ešte spomenúť, že vizuomotorika súvisí s prepojením mozgových hemisfér. To sú tzv. krížové cvičenia. Aj keď pojmy znejú možno zložito, ide o to robiť občas činnosti oboma rukami zároveň – maľovať, naberať, navliekať, skladať, ťukať prstami, tlieskať dlaňami a pod.

Niektorí rodičia sa pred nástupom do školy dozvedia, že ich dieťa má skríženú lateralitu – nie je potrebné sa tohto pojmu desiť, u niektorých detí to ani nevidno a pokiaľ majú problémy, je možné ich kompenzovať práve spomínanými cvičeniami. Teda viac trénovať vizuomotoriku a prepojenie hemisfér. Deti, ktoré majú napr. dominantnú pravú ruku k nej majú vo väčšine prípadov dominantné pravé oko. Ale pokiaľ má dieťa skríženú lateralitu, má dominantné ľavé oko. V praxi ide len o to, že prenos informácií z oka cez mozog až k samotnej ruke je o niečo dlhší a zložitejší.
 
Ako precvičíme vizuomotoriku?

Pri nástupe do školy deti väčšinou dostanú zoznam pomôcok, ktoré daná škola preferuje. Rozhodne je dobré zainvestovať do kvalitných pasteliek Maped Color´Peps Monster alebo Faber-Castell Black Edition a ceruziek, pretože na tých sú prvé mesiace v 1. ročníku založené – ide predovšetkým o kvalitné tuhy, ktoré majú peknú stopu, deti na nich nemusia tlačiť a dajú sa pekne zastrúhať. K takejto kresliacej výbave nesmie chýbať strúhadlo Faber-Castell Kids alebo elektrické strúhadlo Maped Turbo Twist. Nezabudnite tiež na kvalitnú gumuodporúčam gumu Faber-Castell Oval. S nákupom pera je dobré počkať, pretože rad učiteľov preferuje určité typy, tak aby ste nekupovali nejaké zbytočne. Pokiaľ dostanete voľnú ruku, najvhodnejšie sú perá na klasické bombičky. Nemecká značka Pelikan vyvinula štvorstupňový systém písacích pomôcok Griffix. 1. krok – vosková pastelka, 2. krok – ceruzka s ergonomickými výrezmi, 3. krok – atramentový roller s ergonomickými výrezmi a 4. krok – plniace pero s ergonomickými výrezmi. Pre druhákov a starších žiakov je potom výborné napr. plniace pero Faber-Castell Scribolino.
 

Je fajn oživiť písanie a maľovanie ďalším písacím náčiním, ako sú napr. fixky Faber-Castell Connector plechové autíčko alebo magické pero s neviditeľným atramentom Djeco. Starším žiakom alebo študentom sa budú hodiť pre zápisy do zošitov linery Faber-Castell Grip.
 

Čo záverom dodať? Po všetkých dieloch jemnej motoriky aj hrubej motoriky je jasné, že grafomotorika je obsiahla oblasť, ktorú ovplyvňuje v živote rad ďalších poznávacích schopností a zručností. Predovšetkým by sme nemali zabúdať, že by u nej mala vládnuť radosť a pohoda, pretože stres a napätá atmosféra snažiacej sa ručičke nikdy nepomôže!
 
Online obchod
Zdieľať
Tereza Chaloupková Tereza, mamička dvoch chlapcov a učiteľka 1. stupňa ZŠ, je našou externou posilou. Zdieľa s nami svoje pedagogické skúsenosti a radí, ako školské deti rozvíjať hravo a zábavne.