ŠKOLA je DOMA – Matematika
Keď som po prvýkrát držala v rukách Jungle Logic, nechala som sa nachytať a čakala, že vybalíme klasické sudoku. Mýlila som sa, ale možno sa mi hra páči o niečo viac, pretože jej systém nie je tak opozeraný ako pri sudoku (i keď i to má určite svoje zaručené miesto medzi logickými hrami).
V škatuľke s hrou nájdete 30 kariet s mriežkou (očíslované podľa náročnosti) a 9 drevených žetónikov s 3 druhmi zvierat (3x jaguár, 3x byvol a 3x opica). Vašou úlohou je umiestniť všetky žetóniky do mriežky tak, aby boli zachované podmienky, ktoré sú vyznačené v riadku a stĺpci. Napr. v 2. stĺpci musia byť práve 2 opice a zároveň v 1. riadku musí byť práve jeden jaguár a zároveň v 3. riadku musia byť práve 2 jaguáre.
Na prvý pohľad sa to môže zdať náročné, ale veľa detí postupuje zo začiatku metódou "pokus – omyl". Vždy si skontrolujú všetky dodržané podmienky, poprípade ich doopravia. Postupne získavajú logické postupy a dokážu si postrážiť dodržanie viac podmienok naraz. Náročnejšie karty zabavia i hravého dospelého.
TIP: Nevyhadzujte originálny návod – na konci sú riešenia!
Druhou rýdzo matematickou hrou je Tajný kód 13+4 od Haba. Totálne atraktívna téma hry pre deti – stávajú sa agentmi a pomocou tajných kódov (ktorými sú klasické príklady) postupujú múzeom až k trezoru so vzácnou maskou boha slnka, ktorú majú získať.
Na herný plán sa naskladajú žetóny s číslami. (Žetóny sú obojstranné a pre začiatočníkov som vždy vybrala menšie číslo.) Hráč – agent stojí pred žetónom s číslicou, hodí všetkými 6 kockami (sú na nich čísla 1 – 9) a z čísel padnutých na kockách sa snaží vytvoriť príklad, ktorého výsledok je zároveň číslom na žetóne. Pokiaľ sa mu to podarí, preskočí laser – žetón a je pred ďalším. Kocky, ktoré na príklad použil, dáva na stranu a pokračuje ďalej so zvyšnými kockami, a to do tej doby, než ďalší príklad už nejde vytvoriť. Potom hrá ďalší hráč.
Čakala som, že to hra po prváčikov rozhodne nebude. Sú ale tak namotivovaní témou, že ani nevedia, čo všetko už sami vypočítajú. Pri tvorení príkladov možno použiť ľubovoľný počet kociek a ľubovoľnú operáciu (sčítanie, odčítanie, násobenie i delenie). My sme si s prváčikom v pohode vystačili s plusom a mínusom. Začiatočníkom možno pri hre radiť, napr. už len tým, že tajný kód je možné vytvoriť, popr. mu poradiť kocky, z ktorých príklad zostaví. Hra ponúka skutočne perfektné precvičovanie úplne klasických matematických príkladov. Použitie plusov a mínusov v jednom príklade v kombinácii s použitím viac čísel vystreľuje túto hru veľmi vysoko.
Na záver elektronická stavebnica Boffin II. Budete si vravieť ako ja: „Nechápem, že som ju neobjavila omnoho skôr!“
Škatuľa, ktorá skrýva hodiny a hodiny zábavy, nových objavov i postupov – rozhodne sa vám len tak neomrzí. Hra obsahuje návod na 203 projektov, ktoré si postavíte z jednoduchých súčiastok na základnú dosku.
Šikovne vymyslený systém umožní úplne bezpečné skladanie obvodov, ktoré po zapnutí zdroja vykúzlia farebné svetlá na strope, spustenie vetráčika, digitálneho displeja s číslami alebo všelijaké pípanie a húkanie. U nás je veľmi populárny zvuk guľometu a sirény ☺. Postaviť si tiež môžete hry, ktoré precvičia odhad času, pamäť alebo postreh.
Zaujímavým prvkom stavania je, keď vám projekt alebo nejaká jeho časť nefunguje. To začína zábavná časť kontrolovania a hľadanie chýb. Radosť, keď chybu nájdete a po oprave sa všetko rozbehne, ako má, je veľká! Majstri tiež radi vymýšľajú, ktoré súčiastky možno nahradiť inými, aby bol obvod stále funkčný. Odporúčajú 2 z 2 elektrotechnikov, ktorých máme v rodine!