Potrebujete poradiť? 0940 052 867 Po - Pia 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodná stránka Mamin blog Hračky typu Montessori: Ako ich vybrať?

Hračky typu Montessori: Ako ich vybrať?

Tipy na hry a hračky 13. 2. 2023 3 minúty
Kristýna Křížová
Oslovila Vás Montessori pedagogika, chcete svojmu dieťaťu vybrať vhodné hračky, ale neviete, ako sa v širokej ponuke zorientovať? Naše tipy vám výber hračiek typu Montessori uľahčia.

Hlavné princípy hier a hračiek typu Montessori

Montessori výchova a pedagogika sú založené na rešpekte k osobnosti dieťaťa k jeho vlastnému tempu vývoja, k témam, ktoré ho v daný okamžik oslovujú. Vzdelávací prístup založený na myšlienkach talianskej lekárky Marie Montessori tiež kladie dôraz na spoluprácu a rešpekt k ostatným. Pre skutočné porozumenie určitej téme je dôležité pracovať so zmyslami, s vlastnou tvorivosťou dieťaťa, preferovať prírodné materiály a v dobrom slova zmysle brať do úvahy jednoduchosť spracovania hračky.

1. Rozvíjajme zmyslové snímanie

Deti od svojho narodenia do cca 6 rokov veľmi silno vnímajú zmysly. Bábätká „ochutnávajú“ predmety okolo seba. Pre deti v predškolskom veku je stále dôležité si zmyslami overiť to, čo vravia dospelí. Budujú tak vlastnú skúsenosť, pevný základ, o ktorý neskôr oprú nové znalosti a zručnosti.

Veľmi zaujímavá, jednoduchá a realistická je hra DUHA od osvedčenej značky didaktických hier Granna, ktorá sa zameriava na ľudské zmysly. Hra je určená pre malých hráčov, ale zvládnete zapojiť i deti už školou povinné. Pri tejto hre deti precvičia znalosť farieb a dobrú pamäť.

Druhým tipom je drevená hra Hmataj a nájdi od francúzskej značky Vilac, ktorá získala ocenenie Dobrá hračka 2019. Hru sme nechali otestovať ambasádorkou Agátinho sveta a známou českou blogerkou Lenkou (@lenky_myslenky). Čo o nej vraví Lenka? „Skvelá hra, ktorá zabaví dvojročné dieťa aj dospelého (vlastná skúsenosť). Páči sa mi, že hru možno hrať mnohými spôsobmi, takže jednak neomrzí a potom – je skutočne pre široké vekové rozpätie.“

2. Rozvíjajme tvorivosť, ale neprehlcujme podnetmi

Aj z našej vlastnej skúsenosti dospelého vieme, že ak máme príliš mnoho podnetov prestávame „stíhať“. Nie sme schopní vnímať, nieto potom porozumieť všetkému, čo sa okolo nás deje. Deti sú na tom rovnako ako my, navyše oveľa intenzívnejšie vnímajú aj početné drobnosti okolo seba, ktorým my už pozornosť nevenujeme. Montessori prístup preto odporúča voliť hry a hračky, na ktorých vynikne jedna či len niekoľko málo vlastností. Typickým príkladom sú prírodné drevené kocky, ideálne bez farieb či iba s niekoľkými základnými farbami. Skvelé sú tiež drevené montážne stavebnice, ktoré poskytujú dieťaťu možnosť plne zapojiť svoju fantáziu a zaoberať sa dlhé hodiny skladaním a montovaním rôznych modelov.

Zjednodušenie hračky dieťaťu umožní sústrediť sa na jej prednosti a tie potom využiť pre svoj rozvoj. Napríklad pri drevených kockách sa bude dieťa oveľa viac sústrediť na to, čo a ako z kociek môže postaviť. Prioritu tak dostane jeho tvorivosť, nápaditosť i manuálny kontakt s príjemným materiálom, ktorým prírodné drevo rozhodne je.

3. Rozvíjajme samostatnosť, rešpektujme tempo dieťaťa

Dieťa sa naučí a urobí trvalé pokroky len vtedy, ak dostane čas dobre spracovať fázu, v ktorej sa práve nachádza. Predčasný tlak na nové pokroky môžu na prvý pohľad viesť v určitým výsledkom. Tie však nie sú trvalé. Pre dieťa potom bude oveľa zložitejšie sa neskôr vracať k bodu, ktorý zbytočne preskočilo. Jednoduchý prímer zo školského sveta: nemožno sa naučiť delenie čísel bez toho, aby sme predtým pochopili a naučili sa násobilku, sčítanie a odčítanie.
 
Pedagógovia Montessori centier aj rodičia, ktorí tieto princípy ctia, preto oceňujú zábavné didaktické hry francúzskej značky Djeco. Pre najmenšie deti sú vhodné najmä varianty Geometrické tvary – skladačka alebo Skladáme tvary.

V týchto hrách je úlohou dieťaťa riešiť priestorové hlavolamy. K dispozícii má návod obsahujúci rôzne úlohy, ktorých náročnosť postupne stúpa. Nájdete v nej, samozrejme, aj riešenie. Dieťa tak môže ísť svojím tempom. Rieši úlohy, ktoré zvládne, skúsi tie, ktoré sú pre neho novou výzvou, a dôjde na hranicu svojich aktuálnych možností. Nie je vhodné tlačiť ho prekonať túto hranicu alebo mu napovedať len preto, aby vyriešilo ďalšiu úlohu. Pokiaľ si na riešenie nepríde dieťa samo, nebude môcť nabudúce ísť ešte o ďalší krôčik ďalej. Nebude totiž mať zvnútornený postup do bodu, do ktorého sme ho dostali my, rodičia.

Súčasne tak napĺňame jeden z hlavných pilierov Montessori výchovy, ktorý je rešpektujúce prostredie pre rozvoj dieťaťa. Pokiaľ vás zaujíma viac informácií o Montessori prístupe a vhodných hračkách pre každý vek, mrknite na náš ďalší článok na túto tému

Ak chcete svojmu dieťaťu vybrať rozvíjajúce hry a hračky, ktoré rešpektujú osobnosť dieťaťa, vyberajte z našej ponuky hier a hračiek typu Montessori

Online obchod
Zdieľať
Kristýna Křížová Kristýna je zakladateľka a duša Agátinho sveta, ktorému dáva smer. Spolu so svojou sestrou Luciou skúmajú tuzemský i zahraničný trh, aby do sortimentu začlenili tie najlepšie hry a hračky. Pretože len hry, hračky, knižky a stavebnice, ktoré vynikajú prínosom pre deti, kvalitou spracovania, bezpečnosťou aj dizajnom môžu do Agátinho sveta. A taký je potom svet, ktorý pre nás tvoria.